Kijken naar je zelf en naar de ander

Dat deden wij bij het vak “Sociale Wetenschap”. Een vak wat voor sommige kinderen heel interessant is, voor weer andere kinderen wat ingewikkeld. Bij sociale wetenschap kijk je naar het gedrag van mensen en hoe zij samen leven.

We zijn begonnen met het thema “Wat als het even niet zo lekker loopt”. Hierbij kwamen kindercoach Kim Vrinten en psycholoog Gerard der Wielen ons vertellen over hun vak. We gingen hierbij ook met onze eigen gedachten en vragen aan de slag. Gerard demonstreerde ons hoe een intakegesprek verloopt. Ook liet hij zien hoe hij te werk gaat met bijvoorbeeld een angst voor spinnen. Daarbij laat hij je stapje voor stapje minder bang worden.

Les 2 had als thema: Onderzoek in sociaal werk. Wij kennen op OBS De Fonkel allemaal de medewerkers van Contourde Twern. We zien hen regelmatig op school en werken met ze tijdens en na schooltijd. Er zijn ook mensen binnen het sociaal werk, die onderzoek doen. Tessa en Bertus zijn zulke mensen. Zij werken vanuit Tranzo en onderzoeken maatschappelijke kwetsbaarheid.

Tijdens hun les zijn we zelf een onderzoek gestart naar onze vrije tijdsbesteding.

Wist je dat:

• kinderen van groep 7/8 vinden dat ze best veel op vakantie gaan
• meisjes meer van shoppen lijken te houden dan jongens
• het lijkt dat meisjes meer alleen spelen dan jongens
• veel kinderen vinden dat ze meer dan andere kinderen tv kijken.
• meer dan de helft van groep 7/8 veel karweitjes doet thuis.

Les 3 bestond uit “nadenken over jezelf en over het leven”. Daarbij hielp Daan ons. Hij is filosoof. Een filosoof heeft heel veel kennis over hoe je na kunt denken over levensvragen. Als filosoof stel je jezelf heel vaak de vraag “waarom” iets is zoals het is en of het ook anders kan.

Olga van de GGD vertelde in groep 7/8 over de puberteit. Dat leverde natuurlijk wat gegiechel op. Ondertussen hebben we informatie gekregen over verliefdheid. Simone en Irma brachten in groep 6 hun werk bij de kindertelefoon ter sprake. De kindertelefoon is voor kinderen van 8 tot 18 jaar. En je kunt ze bereiken op 0800 – 0432 van 11.00 uur tot 21.00 uur.

Voor meer informatie:

https://www.kindertelefoon.nl/

https://www.oudersvannu.nl/kind/opvoeden/filosoferen-met-kinderen/

https://www.filosofiejuf.nl/

 

Dier en natuur bij IMC Basis

Na de herfstvakantie zijn we met groep 6 en 7/8 gestart met het vak Dier en Natuur.
De eerste les kwamen Marcel Horck en Dennis vertellen over de bijen van Beezzzz. Marcel vertelde over het belang van bijen. Zonder bijen geen mooie groenten zoals wij ze kennen. Ook het verschil tussen bijen en wespen kwam ter sprake. Marcel liet ons zien wat een imker dagelijks doet.
Maartje, John en Diana van Dierenopvangcentrum Tilburg lieten ons de dierenambulance zien. Om op de dierenambulance te kunnen werken moet je vooral goed met dieren zijn. Ook op je eigen veiligheid letten is belangrijk. Pippa de hond van Maartje was er ook bij. Maartje liet zien hoe je een hond dingen kunt leren. Leuk detail was dat het de verjaardag van Pippa was.

De tweede dag gingen we met Tom, Linda en Ralf De Oude Warande in. Daar in het bos waren met de storm van 18 januari veel bomen omgewaaid. Wij mochten daar zelf nieuwe bomen planten. De gaten waren al gegraven door een machine. We moesten het gat op maat maken en de boom er netjes recht inzetten. Om ervoor te zorgen dat de boom goed gaat groeien, voegden we compost toe. Sommige kinderen moesten wel even slikken toen ze hoorden wat compost is. Extra knap dat ze bij het planten van hun boom de compost toch toegevoegd hebben. Om het netjes af te maken strooiden we een laagje houtsnippers om de stam heen. Wanneer u zin en tijd heeft kunt u onze bomen in het bos ten zuiden van “Grotto” gaan bewonderen.

De laatste les hebben we kennis gemaakt met het werken op de kinderboerderij. Mark van ’t Valleike vertelde ons wat daar allemaal bij komt kijken. Daarnaast hebben we allerlei soorten voer gezien. Babette is dierenarts. Om dierenarts te worden moet je wel een tijdje naar school. Babette vertelde ons dat dat een stuk makkelijker gaat wanneer je weet dat je het graag wilt. Wil je op een praktijk werken, dan kun je bijvoorbeeld ook als dierenartsassistent aan de slag. Als dierenarts of dierenartsassistent moet je natuurlijk veel van dieren houden. Je moet ook wel een beetje stoer zijn, want een dierarts moet ook weleens opereren.
Ook dieren verdienen het om beschermd te worden. De dierenbescherming geeft voorlichting aan kinderen om ze te leren waarom die bescherming belangrijk is.

Nieuwsgierig geworden? Kijk eens op:

http://beezzzz.nl/
https://www.facebook.com/tValleike/
https://dierenopvangcentrumtilburg.nl/
http://www.stadsbos013.nl/

 

Flitsend en filmend van start met IMC Basis

Na een mooie zomer zijn we ook weer met IMC Basis gestart. Groep 6 mocht beginnen met het vak journalistiek. Een vak waarbij je leert hoe je de juiste vragen kunt stellen. Dat is best ingewikkeld. Max van der Put hielp de kinderen in het Willem II stadion met het aanleren van de rap: Wie-wat-waar-wanneer-waarom en hoe. Deze rap zullen de kinderen vast nog wel weten.

Met groep 6 in de krant
Van het vragen stellen door naar interviewen met Zamire Willems en een kijkje in de keuken van Het Stadsblad met Justin Stolwijk. Ook bij deze lessen kwamen de 5x W en H vragen naar voren. Justin heeft ervoor gezorgd dat er een artikel van en over ons in het Stadsnieuws is komen staan. Klik hier voor het artikel!

Les 2 gingen de kinderen met Halima Özen zelf een artikel schrijven. Dat was best nog moeilijk. Met behulp van de 5W en H vragen kwamen ze er toch wel uit.

De laatste les stond in het teken van de redactie. Welk artikel komt waar in de krant. En hoe beslis je dat? Met creatief vormgever Jasper Razenberg en journaliste Annabelle Geerdink zijn we tot ons eindresultaat gekomen.

De kinderen krijgen een papieren versie mee naar huis. De online versie kunt u vinden op: t Fonkeltje oktober 2018

Het Fonkeljournaal van groep 7/8

Groep 7/8 mocht ook mee starten bij Willem II. Herhaling van “Hoe stel je vragen” was ook waardevol voor hen. Zij gingen in de volgende lessen aan de slag met het maken van een mini documentaire waarbij ze ook vragen moesten stellen. Bij het maken van een documentaire komt echter nog veel meer kijken. Jesse van Venrooij van Filmmoment vertelde ons al over hoe je een verhaal opzet en over verschillende soorten camerashots.

Met Melanie Pardoel van FPHocus mochten we met de camera’s aan de slag. Dat was reuze interessant. Eerst moesten de kinderen natuurlijk nog even luisteren naar de instructies. Daarna konden ze het vogelperspectief, het kikkerperspectief en het neutrale perspectief in het echt uitproberen. Ze konden bijna niet stoppen met filmen. Het was ook super dat de leerkrachten van school en van t Fonkelbeertje wilden helpen. En dat we opnames mochten maken.

De laatste les was bedoeld om van al die beelden een mooi journaal te maken. Dennis de Bakker van Filmcoach liet de presentatoren alle onderdelen aan elkaar praten. De kinderen hebben de film in de klas al bekeken.

Na de herfstvakantie gaan we met groep 6 en 7/8 beginnen met het van Dier en Natuur.

Graven in het verleden en kijken naar de toekomst.

Het laatste vak van dit schooljaar. Archeologie. Een vak dat verleden en heden met elkaar verbindt.
De eerste les mochten we gaan kijken bij een opgraving in Udenhout. Het gebied Den Bogerd wordt onderzocht omdat er gebouwd gaat worden. We moesten stevige schoenen aan die vies mochten worden. Sven en Marleen lieten ons verschillende putten zien. In zo’n put wordt eerst gezocht naar sporen. Vervolgens wordt er een dwarsdoorsnee gemaakt. Daarna gaan ze op zoek naar vondsten. Deze worden schoongemaakt en uiteindelijk naar het depot gebracht. Een depot is een soort bewaarplaats.
De tweede les kwam Xander Alma vertellen over het vak archeologie. Hij heeft ons verteld over hoe hij het vindt om archeoloog te zijn. We hebben huisplattegronden bekeken en ingetekend. Ook had hij vondsten bij zich waarover we mochten nadenken en die we mochten bekijken.
Jan Haagh, hier uit de Reeshof, vertelde ons over de geschiedenis van de wijk. Hij is één van de eerste bewoners en heeft dus veel ontwikkeld zien worden. Op een plattegrond gingen we op zoek naar waar het begon. Ook weet hij veel over mensen die vroeger in de Reeshof hebben gewoond.
Met deze verhalen hebben we de vakken van IMC Basis in dit schooljaar afgesloten. Volgende week sluiten we met groep 8 officieel af. Alle kinderen, ook die van groep 6/7 krijgen een certificaat.
Volgend schooljaar gaan we verder met IMC Basis met de groepen 6 en 7/8. We hopen op weer een inspirerend en fonkelend jaar.
IMC Basis werd afgelopen schooljaar inhoudelijk mogelijk gemaakt door alle betrokken gastdocenten die vrijwillig over hun passie aan de kinderen kwamen vertellen. Via deze weg nogmaals onze dank. Dit kon alleen maar doordat zowel stichting Opmaat als Gemeente Tilburg ons met hun ambassadeurschap en financiële bijdrage ondersteund hebben. Ook hen willen we graag bedanken. IMC Basis komt tot stand door betrokkenheid van overheid – ondernemers/ bedrijven en onderwijs. Wij zijn er trots op dat OBS De Fonkel in Tilburg deze verbindingen mag maken.

 

Voor het geRecht met IMC Basis

Na de meivakantie zijn we van start gegaan met één van de spannendste vakken van IMC Basis: Recht. Het vak startte bij het Paleis van Justitie in Den Bosch. De kinderen van groep 8 mochten een zitting bijwonen. Een van de belangrijkste ontdekkingen hierbij was dat bij zo’n zitting de verdachte niet verplicht is om te komen. Helaas voor onze kinderen kwam bij de 3 beschikbare zittingen de verdachte niet opdagen. Groep 6/7 speelde een casus na. De kinderen hadden allemaal een rol. Meneer Max had vooraf met ze geoefend. Ze kwamen dus beslagen ten ijs. Mooi om te zien dat de kinderen zich echt kunnen inleven en in hun rol kunnen blijven zitten. Tijdens deze casus werden we geholpen door een rechter, een griffier en een advocaat.

De tweede les kregen we bezoek van Stijn en Ralph, twee jeugdagenten uit de wijk. Zij vertelden ons over hun werk. We weten nu dat hun belangrijkste wapen de stem is. Het wapen dat ze het minst gebruiken is het pistool. Ook weten we het verschil tussen een verdachte en een dader.

Twee gastdocenten van Amnesty vertelden ons over mensen- en kinderrechten. Deze rechten gelden over de gehele wereld. Toch worden ze niet overal nageleefd. Het is best ingewikkeld voor landen om elkaar aan te spreken wanneer rechten geschonden worden.

Wist je dat sinds de meivakantie de rechtswinkel in de school zit? De rechtswinkel is niet echt een winkel. Je kunt er vooral advies en hulp krijgen. Voor mensen uit de buurt is het handig dat ze woensdag om de week in de school zitten. Dan kun je er makkelijk naar toe.

Buro Halt heeft ons tijdens de derde les verteld over wat er allemaal gebeurt wanneer je met ze in aanraking komt.

De eerste les hadden de kinderen van groep 8 de opdracht om een verslag te maken van de zittingen. Dat was best lastig omdat de verdachten niet op kwamen dagen. We hebben toch een poging gedaan. Caroline Moerland, rechtbankverslaggever, vertelde over het belang van een verslaggever bij de zittingen in de rechtbank.

 

Snuffelen aan Techniek met groep 6/7/8

Techniek is een vak met vele gezichten. Tijdens de lessen IMC Basis hebben we een paar kanten ervan kunnen zien.
We zijn van start gegaan met een workshop scratch en het bedrijf MR Coils uit Zaltbommel. Liza van Universiteit Tilburg verzorgde de workshop Scratch. De kinderen van groep 6/7 zijn er bijna een hele ochtend mee aan de slag geweest. Bij Scratch leer je eigenlijk een programmeertaal. Je ontwikkelt een spel door stap voor stap de juiste codes in te voeren.
MR Coils is een bedrijf dat MRI apparatuur maakt. Drie dames kwamen vertellen wat daar allemaal bij komt kijken. We mochten meedenken over een manier waarop een MRI scan wat aangenamer kan worden.
Voor de tweede les moesten we een PETfles meebrengen. Van die fles mochten we een plastic draad maken. Met zo’n draad kun je via een 3D-printer weer mooie dingen maken. Techniek staat nooit alleen. Hier had het ook te maken met duurzaamheid. Ook hadden we deze dag twee bedrijven op bezoek. Ardagh, uit Dongen en ART-tooling uit Tilburg. Zij namen ons mee in de wereld van de procestechniek en fijnmetaal. Bij allebei konden we zien dat je bij het werken in de techniek niet per definitie vies hoeft te worden.
Groep 6/7 had geluk. De derde les kwam professor Jo H2O vertellen over chemische reacties. Dat ging over moleculen, atomen, vaste stoffen, vloeistoffen, gassen etc. Deze dag werd de scheikundige kant van techniek uitgelicht
De laatste les was het onze beurt om op bezoek te gaan. Groep 8 ging naar de Waterzuivering aan de Vloeiveldweg. Sommige kinderen vonden het en beetje stinken. Maar ja,” poep ruikt nu eenmaal niet naar roosjes” was het tegengeluid. Groep 6/7 bezocht het Ontdekstation in de Spoorzone waar zij heel enthousiast een filmpje hebben opgenomen en van oude apparaten iets nieuws hebben gemaakt.
Veel verschillende kanten dus van techniek en nog lang niet alles gezien. Toch hebben we genoeg gezien om te merken dat techniek voor sommige kinderen heel interessant is en voor andere kinderen wat minder. Door binnen IMC Basis verschillende vakken aan te bieden kunnen kinderen zelf ontdekken wat goed bij hen past, waar ze zich prettig bij voelen.

Na de meivakantie starten we met het vak Recht. De aftrap zal zijn bij de rechtbank in Den Bosch.

 

 

Sprankelende politiek met groep 6/7/8

Wat een beweging in het vak Politiek. 4 Weken lang hebben wij bezoek gehad van en zijn we op geweest bij politiek Tilburg.

We zijn begonnen met een inleiding in de politiek. Hoe steekt de inrichting van de Nederlandse staat in elkaar? Wat is democratie? Hoeveel zetels heeft de Tweede Kamer? Hoeveel zetels heeft de Tilburgse gemeenteraad? Wanneer ben je een goede woordvoerder? Yusuf Celik en Marti de Brouwer waren de gastdocenten die dit aan ons vertelden. We kozen woordvoerders en maakten partijen. Vervolgens dachten we na over standpunten.

Alles wat we geleerd hadden konden we in les 2 laten zien. In de Tilburgse Raadzaal gingen we het debat aan. Wist je dat je daar om te praten in de microfoon op een knopje moet drukken? Je dan ook in beeld komt? En je, wanneer je uitgepraat bent, weer op het knopje moet drukken? Sedi van Loon was de voorzitter bij het debat.

Marti van Loon liet ons zien waar Burgemeester en Wethouders hun werkplek hebben. We hebben ze verrast met een overval. We troffen wethouders Hans Kokke, Erik De Ridder en Marcelle Hendrickx. Ons bezoek werd gefilmd door een filmploeg van Gemeente Tilburg. Film bekijken.

Ook het Brabants Dagblad was erbij en schreef er een artikel over. Artikel lezen.

Na al deze roering stond les 3 in het teken van campagne voeren. Waarom voeren we campagne? Hoe doe je dat? Wat is daarbij belangrijk? Ook deze dag bezoek van gastdocenten. Vandaag twee wethouders , Marcelle Hendrickx en Hans Kokke en twee raadsleden, Hans Smolders en Linda Oerlemans. Speciale gast was Isis Bloemsma die met haar 14 jaar het jongste kandidaats-raadslid is. Bijzonder aan deze les was ook dat de gastdocenten eerst op bezoek waren in de Ouderkamer. Daar vertelden ze over het belang van stemmen en beantwoordden ze vragen. De ouders mochten daarna ook mee de klas in om te zien hoe IMC Basis in zijn werk gaat.

De laatste dag was de dag van de verkiezingen, 21 maart. Groep 6/7 kreeg een rondleiding door het stembureau. Het stembureau zit gewoon in de school. Dus dat was handig. Groep 8 heeft zich verdiept in de Tilburgse partijen. Deze hebben ze uitgediept en vervolgens aan elkaar gepresenteerd. Tot slot hebben de kinderen gestemd op de partij waarop ze zouden stemmen wanneer ze nu 18 jaar zouden zijn. Lokaal Tilburg, lijst 14, was de partij waarop het meest gestemd werd.

Wij hebben genoten van al het enthousiasme dat we gezien hebben bij kinderen, gastdocenten, leerkrachten en ouders.

Op naar het vak Techniek

Fonkelend ondernemen met IMC Basis

Ondernemen is een hele kunst. “Je moet wel 9 ballen in de lucht houden,” zegt Riph van den Assum. Riph en Lon van der Zon van Ondernemersklankbordgroep waren onze vaste gastdocenten van de afgelopen 4 weken. Wij willen ze daarvoor van harte bedanken. En dat van die ballen, dat hebben we ontdekt.

De opdracht voor deze 4 weken was het opzetten van een eigen onderneming. We moesten een product bedenken dat we op de Ondernemersmarkt van de 4de les zouden verkopen. Ondernemen begint met het hebben van een goed idee. Het bedenken van dit idee is een proces dat tijd nodig heeft. Omdat we in groepjes werkten moesten we het eens worden over dat idee. Daarvoor was overleg nodig. Elkaar uit laten praten, je idee helder verwoorden, beargumenteren waarom jouw idee het juiste idee is, afstappen van je eigen idee omdat een ander idee beter uitvoerbaar is. Allemaal vaardigheden die veel geduld vragen. Gelukkig waren er leerkrachten en gastdocenten om te helpen bij dat proces. Zo was Rob Haenen van Cheaque op bezoek (hij verkoopt kledingstukken met bijzonder gespelde teksten) . Jan Willem Nas , adviseur Ondernemers bij gemeente Tilburg kon hierbij ook adviseren.

Wanneer het juiste idee geboren is, ga je nadenken over hoe je het gaat maken, wanneer je het gaat maken, wie het gaat maken en hoe je aan je materialen komt. Je denkt na over de 5 P’s : Product, Prijs, Plaats, Promotie, Personeel. We kregen 10 euro ter beschikking om inkopen te doen. Juf Marielle was daarbij de bank. Het bedrag dat we gebruikten om materiaal te kopen moesten we wel terug betalen. Zo gaat dat in het echt ook. Remco van Heuven van Rabobank Tilburg heeft ons verteld wat de Rabobank voor ondernemers kan betekenen. Dat is meer dan alleen geld lenen. De Rabobank geeft ook advies, organiseert evenementen en heeft bijvoorbeeld pinautomaten die je kunt gebruiken om klanten mee te laten betalen.

De derde les kwam Bianca Taapken vertellen over hoe je je product aanprijst. Zij leerde ons dat we na moesten denken over drie dingen:

• Hoe zorg je dat de klanten naar de mark komen?
• Hoe zorg je dat de klant naar je kraam komt?
• En hoe zorg je dat de klant je product koopt?

Natuurlijk had zij daarbij tips voor ons. Groep 8 heeft met een rollenspel geoefend hoe je dat doet bij je kraam. Groep 6/7 heeft nagedacht over “KIS” Keep It Simpel.

De laatste les was de ondernemersmarkt. Met geweldig veel enthousiasme hebben de kinderen hun product verkocht. Al bij binnenkomst was te zien dat ze er zin in hadden. Al voor 11 uur arriveerden de eerste bezoekers. Het was best spannend. Zouden de ondernemingen winst maken? Na het tellen van de omzet en het terugbetalen van de kosten, bleek dat bijna alle ondernemers winst hadden gemaakt. Leuk detail is dat bij één groepje een ouder meedeed. De groep heeft besloten dat deze ook mee moest delen in de winst.

Tijdens dit vak hebben de kinderen verschillende dingen geleerd. Dat varieert van kaarsen maken, milkshakes maken, winst berekenen, overleggen, samenwerken tot jezelf presenteren, slim inkopen doen, een planning maken en taken verdelen. Als ondernemer moet je van alle markten thuis zijn. Het was een enerverend vak waarbij iedereen heel hard gewerkt heeft.

En nu…

Op naar het vak Politiek


Zorg en welzijn bij IMC Basis

Zorg en welzijn is een ruim begrip. Zo ruim dat we, binnen de drie weken dat dit vak gepland stond, lang niet alles gezien hebben. En toch hebben we veel gedaan. Zorg en welzijn startte met een bezoek van gastdocenten Carla en Aldwin van Contour de Twern. Bijna alle kinderen kennen deze gastdocenten. Carla en Alwin hebben ons tot in de puntjes uitgelegd wat een sociaal werker doet. We weten nu dat dat heel divers kan zijn. Eén ding staat vast. Een sociaal werker werkt met mensen. En hij doet zijn best om met deze mensen te werken aan een nog fijner leven. Op allerlei manieren. Ook hebben ze verteld hoe je sociaal werker kunt worden. En eigenlijk kan dat ook op verschillende manieren. Het belangrijkste is dat je de juiste kwaliteiten bezit zoals: goed met mensen om kunnen gaan, geduldig zijn, creatief zijn etc. Tijdens de activiteit : “Wat wil je verbeteren in de wijk?” konden we dat zelf oefenen. Carla en Aldwin hadden stagiaires meegebracht die ons daarbij hielpen. Tijdens de les deden we met alle kinderen in één klas een Kahoot. Dat was een hele belevenis.
Les 2 kwamen Jolinda en Miranda. Zij vertelden over het werken in de Kinderopvang en het werken als wijkverpleegkundige bij Thebe. Beide gastdocenten vertelden ons dat het belangrijk is dat je doet wat je leuk vindt. Jolinda nam ons mee in wat het betekent een dag BSO in de vakantie te regelen. Wat komt daar bij kijken? Waar moet je rekening mee houden? En wat betekent dat voor de kwaliteiten waarover een pedagogisch medewerker moet beschikken.
Miranda nam ons mee in haar verhaal over een werkdag binnen de wijkverpleging van Thebe. Ook een wijkverpleegkundige begint op kantoor, al best vroeg. Op een tablet kan ze zien bij welke cliënten ze verwacht wordt. Ze heeft veel spullen bij zich, die ze nodig kan hebben. Zo hebben we gezien welke “kleding” ze soms aan moet trekken. Ook weten we nu hoe lastig het kan zijn om een steunkous aan te trekken.
Net als bij de sociaal werker is het bij de pedagogisch medewerker en de wijkverpleegkundige belangrijk dat je graag met mensen werkt.
De laatste les gingen we op pad. Naar de Tongerlose Hoef. Daar wordt dagbesteding voor mensen met een verstandelijke beperking georganiseerd. Het avontuur startte met de bus. Deze bus was mogelijk gemaakt door Amarant. Bij de Tongerlose Hoef aangekomen vertelde Marieke ons over haar werk als activiteitenbegeleider. Vervolgens werden we verdeeld over de activiteiten die op woensdag plaatsvinden. Deze variëren van sport en bewegen tot koken en zo meer. We hebben gezien dat de activiteiten begeleiders vooral rustig moeten bekijken waar hun cliënten hulp bij nodig hebben. Ze zorgen ook voor de organisatie. Wat je als activiteitenbegeleider leuk moet vinden is werken met mensen. Geduld is belangrijk. Bij De Tongerlose Hoef is het handig wanneer je veel activiteiten ook zelf beheerst. Hoewel je dit ook nog hier mag leren.
Wij bedanken Contour de Twern, Kinderopvang de Teddybeer, Thebe wijkverpleging en Amarant voor hun inzet en gastvrijheid. We hebben weer veel geleerd.


Journalistiek bij IMC Basis

Het eerste vak van IMC Basis zit erop. Journalistiek is het vak waarmee we van start zijn gegaan. Een journalist moet nieuwsgierig zijn en vragen kunnen stellen. Wanneer je nieuwe dingen wilt leren, ontdekken of weten, dan is nieuwsgierig zijn en het kunnen stellen van de juiste vragen belangrijk. Drie weken lang hebben we geoefend met journalisten vanuit verschillende media. Een dagblad, weekblad, televisie, online journalistiek, van alles kwam aan bod. Voor ons was deze manier van werken nieuw, voor veel gastdocenten ook. Best spannend dus. Uitspraken die we gehoord hebben: “De krant is interessant”, “Doordat jij vertelt hoe dat gaat, weet ik nu hoe een krant gemaakt wordt”, “Kom je volgende week weer?”
We weten nu dat het zijn van journalist betekent dat je ook vaak ’s nachts werkt, dat je niet altijd op een kantoor werkt, dat je ook met dyslexie journalist kunt zijn en dat veel journalisten freelance werken.
Twee kinderen zijn bezig met het schrijven van een tekst over IMC Basis op OBS De Fonkel. We hopen dat we dit kunnen plaatsen in de Tilburgse Koerier. Ook Omroep Tilburg heeft een nieuwsitem opgenomen. (klik hier voor het filmpje) Heel spannend die camera in de klas. Focus op Reeshof heeft al een stukje geschreven bij onze spetterende start. Houd de media dus in de gaten.

Komende weken gaan we ons verdiepen in Zorg en Welzijn


Officiële start van IMC Basis op OBS De Fonkel

Op 8 november zijn de groepen 6/7 en 8 gestart met IMC Basis. IMC Basis is een onderdeel van IMC Weekendschool. Hetzelfde concept op een gewone schooldag. Vanaf nu krijgen de kinderen van 6/7 en 8 op woensdag les van gastdocenten die komen vertellen over hun vak. Zo gaan we op 15 november beginnen met het vak journalistiek.

IMC Basis werkt met gastdocenten omdat we denken dat mensen die in het vak werken het beste kunnen vertellen over hun vak. Zij kunnen de kinderen inspireren en motiveren. Door het horen van verschillende verhalen van allerlei gastdocenten kunnen kinderen ontdekken waar hun talenten en interesses liggen.

Bij de opening waren natuurlijk de kinderen aanwezig. Ook waren er ouders om samen met ons te proosten. IMC Basis is mogelijk gemaakt door OBS De Fonkel, gemeente Tilburg, Stichting Opmaat en IMC Weekendschool. Ook door deze organisaties werd mee geproost. Als toetje op de taart waren Eri-Ann en Abdellah als gastdocent aanwezig. Zij vertelden uit eigen ervaring over hun Weekendschooltijd.